Dompling, Ocho Rios en bedrijfsmeeting - Reisverslag uit May Pen, Jamaica van Rik Coppens - WaarBenJij.nu Dompling, Ocho Rios en bedrijfsmeeting - Reisverslag uit May Pen, Jamaica van Rik Coppens - WaarBenJij.nu

Dompling, Ocho Rios en bedrijfsmeeting

Door: rikcoppens

Blijf op de hoogte en volg Rik

24 April 2012 | Jamaica, May Pen

Na vorige week geitenlever gegeten te hebben, heb ik deze week vooral rijst, dompling en vis gegeten. Dompling is een soort meelbal die zo vol zit met deeg dat je hem nauwelijk doorgesneden krijgt.(je moet je bord dus goed in de gaten houden als je t snijdt) Daarnaast 1 hap geprobeerd van kippenvoeten, maar dit is erg vet en je bek zit meteen vol met allemaal kleine botjes. Geen kippentenen meer voor mij dus. Verder is het allemaal erg goed binnen te houden hoor. De mensen zijn best arm, maar op eten wordt duidelijk niet bespaard. Ze eten namelijk eeeerg veel. Ik wil de jerk pork nog een keer uitproberen, want dit verkopen ze op echt elke hoek van de straat. M’n familie hier eet echter geen varken vanwege hun geloof. Ze gaan naar de Seventh Day Adventist Chirch. Ik weet niet zo goed wat dit inhoud, maar ik heb al beloofd dat ik een keer mee zou gaan.

Afgelopen vrijdag een meeting met de staff van de fabriek meegemaakt. Hierin werden diverse problemen besproken en enkele daarvan zal ik mogen oplossen. Ze hebben wat problemen met de structuur van de bammy. Dit is vergelijkbaar met een klein wit shoarmabroodje. Daarnaast zijn er wat problemen met het terug koelen van de callaloo.(soort spinazie). Ik heb dus eindelijk stof om over na te denken en ik kan gaan bekijken welke maatregelen er in de fabriek genomen kunnen worden. Op het einde van de meeting werd er gebeden tot god. Eén iemand nam hierbij het voortouw. Vervolgens werd mijn naam op de lijst in het kantoortje opgeschreven samen met nog iemand anders. Ik moet nog vragen wat dit betekend, wellicht mag ik volgende week vrijdag tot god gaan bidden. Denk dat ik dan maar ga vragen of ie ons niet wat meer productie kan geven.
Vrijdagmiddag is hier weinig te doen in de fabriek dus ben toen nieuwe slippers gaan kopen en heb even genoten van de burger king die ze gelukkig hebben. Was ik wel aan toe na zo'n 2 weken lang geitenmeuk en bananenpap gegeten te hebben. In het centrum is nog steeds geen blanke te bekennen en had ook binnen de kortste keren een aantal schooljeugd om me heen verzameld. Whity of white man zijn een van de vele woorden hoe ze me hier begroeten. Zolang je blijft lachen, lachen ze vaak terug dus erg gezellig.

Daarnaast ben ik afgelopen zaterdag naar Ocho Rios geweest. Dit was erg gaaf. Alleen de weg erna toe was al de moeite waard. Met David aan het stuur en Titanja (beide werkzaam in fabriek) vertrokken we rond half 9 en na 2 uur door een mooi berglandschap gereden te hebben kwamen we aan bij de Dunn’s River Falls. Daar hebben we eerst een tijdje op het strand gelegen waar ik voor de eerste keer hier verbrand ben op m’n schouders om vervolgens de koude waterval te beklimmen. Officieel moest dit met een gids van daar, maar ik had David m’n personal guide bij. Dit was wel gaaf en zeker een aanrader voor iedereen die ook ooit eens in Jamaica komt. Het beeldmateriaal is bijgevoegd.

Zondag zou ik eigenlijk gaan voetballen. Ik stond ook keurig met m’n slaperige hoofd om 5 uur naast m’n bed. Benton (de zoon van m’n zwarte moeder) was ook keurig op tijd wakker toen we in de gaten kregen dat het ’s nachts geregend had en dus het hele feest niet door ging. Ik had er toch al weinig zin in zo vroeg, dus maar weer lekker naar m’n bed gegaan.
Ik word nog steeds door iedereen die ik maar tegenkom gewaarschuwd voor het gevaarlijke jamaica dus ’s avonds niet al te veel op pad. Zolang je echter op de mainroad blijft valt het allemaal wel mee. Komende week ga ik met David poolen ergens in een barretje hier.
M’n nieuwe telefoonnummer van hier is: 001876-507-5006
Veel groetjes uit May Pen, Jamaica!

  • 25 April 2012 - 07:04

    Frauke:

    Er is ook jerk chicken ! Heel erg lekker ! En dan vooral van de barbecue. En de patties echt niet vergeten.
    Hoe gaat het met je Engels ? ;-) Dunn's is inderdaad heel mooi. Oh wat ben ik jaloers !

  • 25 April 2012 - 08:12

    Niels Coppens:

    Hey White man!

    Ziet er goed uit man! Mooie stranden, leuke waterval erbij :) Alleen het eten wordt even wennen straks denk ik :p

    En op stage eindelijk aan de slag, das ook fijn! Die David lijkt me een goeie kerel, is dat ook je begeleider?

  • 25 April 2012 - 08:21

    Donny D:

    Yo Rik!

    Goeie verhalen! Blijf ze schrijven want dat bezorgt mij weer wat leuke afleiding tijdens mij ellenlange saaie dagen achter de computer!

    Laat je niet gek maken door die tippies daar ;)

    ODM!

  • 25 April 2012 - 09:45

    Sanne:

    Hey Rik!

    Leuke verhalen, ook erg culinair=P
    Kan me zo wel voorstellen dat je blij was dat ze een burger king hebben!
    Veel succes daar en veel plezier!

  • 25 April 2012 - 12:49

    Jos:

    Ha Rik,

    Ziet er goed uit joh! Van Tjechie tot aan Jamaica, dumplings eten ze overal geloof ik. Als ik niet op pas, krijg ik dat ook iedere dag voorgeschoteld hier.

    Succes ermee

  • 26 April 2012 - 16:37

    Karin:

    Ha Rik,
    Ik, nieuwsgierig als ik ben, heb net je reisverslagen gelezen. Super klinkt het allemaal. Ik had van je moedertje al gehoord dat het goed met je gaat. Ik blijf je volgen hoor(dus let een beetje op je woorden)!
    Groetjes, ook van Joost

  • 02 Mei 2012 - 11:02

    Niels Raaijmakers:

    Nog meer verhalen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rik

Mijn eerste verhalen op deze site zijn van mijn avonturen gedurende m'n stage in Jamaica. Mijn tweede grote reis heeft precies 365 dagen geduurd en ging vie 4 continenten rond de wereld.

Actief sinds 11 April 2012
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 56174

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 14 April 2015

Wereldreis

09 April 2012 - 31 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: